آلودگی چگونه محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهد؟

به گزارش زعفران، آیا تا کنون به این مسئله فکر نموده اید که آلودگی چگونه محیط اطراف ما را تحت تأثیر قرار می دهد؟ در این مقاله به بحث در خصوص آلودگی و تأثیر آن بر روی محیط زیست خواهیم پرداخت.

آلودگی چگونه محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهد؟

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

آیا تا کنون به این مسئله فکر نموده اید که آلودگی چگونه محیط اطراف ما را تحت تأثیر قرار می دهد؟ در این مقاله به بحث در خصوص آلودگی و تأثیر آن بر روی محیط زیست خواهیم پرداخت.

زمان نداریم! احتیاج به اتخاذ اقداماتی برای نجات سیاره زمین هرگز به میزان امروز یک ضرورت نبوده است. مسئله جالب توجه آن است که ما علی رغم اینکه می دانیم چه آینده ای در انتظارمان است باز هم به آلوده کردن محیط زیست ادامه می-دهیم. برای آغاز کار بهتر است نگاهی به بعضی آمار و ارقام داشته باشیم.

غلظت اتمسفری متان به 1800 ppm در سال 2009 رسید. در سال 2013 این میزان برابر 1824 ppm بود. این قطعاً مسئله ای نگران نماینده است چرا که پتانسیل گرمایش جهانی متان 25 برابر دی اکسید کربن است.

در کشورهای در حال توسعه حدود 90 درصد فاضلاب و 70 درصد ضایعات صنعتی به رودخانه ها، دریاچه ها و منطقه ها ساحلی انتقال داده می گردد.

هر سال حدود 14 میلیارد پوند زباله به اقیانوس ریخته می گردد.

مطابق اعلام انجمن ملی خودرو، در فوریه سال 2015 3ر1 میلیون دستگاه وسیله نقلیه سبک به فروش رسید که نسبت به سال گذشته 4ر5 درصد افزایش نشان می دهد.

آلودگی محیطی

در یک مفهوم وسیع، عبارت آلودگی محیطی به آلوده شدن اجزای بیولوژیکی و فیزیکی مختلف زمین اشاره می نماید که در ابتدا هوا و خاک است. متداول ترین شکل آلودگی سیاره زمین عبارت است از

آلودگی هوا که هنگامی ایجاد می گردد که گازهای مضر مانند دی اکسید کربن، مونو اکسید کربن، CFC و غیره در اتمسفر زمین منتشر می شود که مقدمتاً نتیجه سوختن سوخت های فسیلی است.

آلودگی آب که هنگامی ایجاد می گردد که مواد شیمیایی مضر در نتیجه تخلیه فاضلاب و حمل و نقل دریایی وارد آب می گردد.

آلودگی خاک که هنگامی ایجاد می گردد که مواد شیمیایی مضر در نتیجه استفاده از آفت کُش و تخلیه زباله وارد خاک می گردد.

اشکال دیگر آلودگی عبارت است از آلودگی صوتی، آلودگی گرمایی، آلودگی تشعشعی و غیره. از میان این آلودگی ها تشعشع مطمئناً شدیدترین شکل آلودگی است. هر کدام از این آلودگی ها در نهایت محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهد و منجر به اثر دومینو بر روی سیاره زمین می گردد.

اگرچه عوامل طبیعی آلودگی مانند فوران آتشفشان و انتشار متان وجود دارد ولی در مقایسه با همتاهای انسانی شدت نسبتاً کمتری دارد. در واقع، وجود آن ها از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که با غایب بودن آن ها سیاره زمین بسیار سرد می گردد و برای سکونت انسان ها مناسب نخواهد بود.

آلودگی چگونه محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهد

آلودگی هوا

آلودگی هوا یکی از گسترده ترین اشکال آلودگی است و از اینرو اثرات آن هم شدید است. در عین حال که تهدیدات آلودگی هوا از عفونت ویروسی تا شرایط تهدید نماینده سلامتی متغیر است، میحط زیست را هم با تشدید گرمایش جهانی، باران اسیدی، مه دود و غیره تحت تأثیر قرار می دهد.

هنگامی که درباره آلودگی هوا صحبت می کنیم به فراوری گازهای گلخانه ای مثل کربن دی اکسید، کربن مونو اکسید، اکسید نیتروژن، CFC و غیره در اتمسفر اشاره می کنیم. این گازها تشعشعات مادون قرمز خورشید را به دام می اندازد و دمای نزدیک به سطح زمین را تنظیم می نماید. اگر غلظت اتمسفری گازهای گلخانه ای افزایش یابد، موضوع به تنظیم دمای نزدیک به سطح زمین محدود نمی گردد و فراتر از آن خواهد بود. و این دقیقاً آن چیزی است که امروزه به شکل گرمایش جهانی و تغییر اقلیم در حال وقوع می باشد.

باران اسیدی تویط سولفور دی اکسید و نیتروژن اکسید ایجاد می گردد که به وسیله کارخانه ها و وسایل نقلیه در اتمسفر منتشر می شود. دود خارج شده از کارخانه ها هم در تشکیل مه دود نقش دارد که به نوبه خود میزان نور خورشیدی که به زمین می رسد را تحت تأثیر قرار می دهد و مانع فرآیند فتوسنتز می گردد.

آلودگی آب

آب یک ضرورت برای زندگی در سیاره زمین است. بنابراین، آلوده شدن آن گونه های بسیاری شامل انسان که به آن وابسته است به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تأثیر قرار می دهد. میزان زیادی زباله در منابع آبی مثل دریاچه ها، رودخانه ها و حتی اقیانوس ها تخلیه می گردد. این آلوده نماینده ها نه تنها آب را برای انسان ها غیر قابل استفاده می سازد بلکه گونه های که در آن زندگی می نمایند و از اینرو کل زنجیره غذایی را تحت تأثیر قرار می دهد.

آلوده نماینده هایی که وارد آب می گردد باعث مرگ میلیون ها گونه دریایی می گردد. ماهی ها، پرندگان و پستانداران آبی به وسیله نشت نفت در آب هر ساله کشته می شوند. تورهای ماهیگیری رها شده در آب باعث مرگ هزاران لاک پشت، پرنده و پستاندار آبی می گردد.

مواد شیمیایی تخلیه شده در اقیانوس ها به وسیله باد یا جریان های اقیانوسی از یک محل به محل دیگر منتقل می گردد. در واقع، مواردی بوده است که مواد شیمیایی تخلیه شده در اقیانوس در منطقه ها استوایی در آب های اقیانوس شمالی یافت شده است. به علاوه، زباله های تخلیه شده در اقیانوس ها به طرف ساحل حرکت می نماید و منظره ها ناخوشایندی به وجود می آورد.

آلودگی خاک

همچون آب، خاک هم یکی از مهم ترین اجزای سیاره زمین است. آن رشد گیاهان را تسهیل می نماید که برای زنده ماندن ما از اهمیت برخوردار است. تنها گیاهان می توانند غذای خود را به وسیله فتوسنتز تأمین نمایند. این درحالی است که موجودات دیگر شامل انسان برای تأمین انرژی مورد احتیاج خود به آن ها وابسته هستند. آلوده نماینده های انتشار یافته در خاک حاصل-خیزی خاک یا رشد گیاهان در آن را تحت تأثیر قرار می دهد و منجر به فراوری محصولات کشاورزی سمی می گردد. قسمت عمده آلودگی خاک به آفت کُش هایی که برای افزایش فراوری محصولات کشاورزی به خاک افزوده می گردد نسبت داده می-گردد.

آلودگی آب و خاک ممکن است ما را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار دهد یا ندهد ولی این بدین معنا نیست که ما را اصلاً تحت تأثیر قرار نمی دهد. در هر کدام از این موارد، آلودگی زنجیره غذایی را مختل می نماید. مواد شیمیایی تخلیه شده در آب به وسیله ماهی ها مصرف می گردد و آلوده نمایند های وارد شده به خاک به وسیله گیاهان جذب می گردد. در این صورت، غلظت مواد شیمیایی در زنجیره غذایی افزایش می یابد چرا که از سطح تغذیه ای به سطح دیگری که با اسم biomagnification شناخته می گردد انتقال می یابد. همان مواد شیمیایی هنگامی که از گیاهان و حیوانات تغذیه می کنیم به ما منتقل می گردد.

زمان آن رسیده است که به طور جدی به آلودگی محیطی توجه و اقدامات لازم برای مبارزه با آن اتخاذ گردد. در غیر این صورت خیلی زود به آخر خط خواهیم رسید!

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 261

به "آلودگی چگونه محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی چگونه محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید