احسان پور: کشتی ایران از اصل خود دور شده است

به گزارش زعفران، به گزارش خبرنگاران، بهنام احسان پور در خصوص حضورش به اسم مربی در اردوهای تیم های ملی گفت: هم اکنون 30 سال سن دارم و به علت مشغله های زندگی و سختی شرایط تمرینات چند ماه پیش از دنیای قهرمانی خداحافظی کردم. من در سبک وزن کشتی می گرفتم و برای کشتی گیری مانند من ادامه کار بسیار سخت بود و تصمیم گرفتم که میدان را برای جوان ترها باز کنم.

احسان پور: کشتی ایران از اصل خود دور شده است

وی ادامه داد: البته کشتی گیران بسیار خوب و جوانی در سبک وزن حضور دارند که می توانند آینده کشتی ایران را تضمین نمایند.

دارنده دو مدال طلای قهرمانی آسیا در خصوص دعوتش به اردوها به اسم مربی توضیح داد: فکرش را می کردم که از من در اردوها استفاده نمایند اما انتظار دعوت به اردوی عظیمسالان را نداشتم و از اطمینانی که کادر فنی و فدراسیون به من داشت قدردانی می کنم. امیدوارم که از تجربیات عظیمترها استفاده نموده و یاد بگیرم.

احسان پور در خصوص شرایط تمرینات در اردوها گفت: با توجه به اینکه خودم هم چندین سال در تمرینات تیم ملی حضور داشتم، به نظرم در دو مرحله از اردویی که حضور داشتم، تمرینات بسیار متفاوت و نسبت به قبل بهتر شده است.

وی اضافه نمود: در نوع تمرینات تغییراتی به عمل آمده که شامل نحوه برنامه ریزی تخصصی برای کشتی گیران و تمرینات بدنسازی است.

دارنده دو مدال نقره قهرمانی آسیا در خصوص شرایط تمرینات در اردوهای سال های قبل و حال حاضر و عدم نتیجه گیری بعضی از کشتی گیران گفت: قبلاً فشار تمرینات بسیار بالا و اردوها هم بلند مدت و طاقت فرسا بود. این شرایط برای من که در سبک وزن کشتی می گرفتم خوب نبود و بدن من در مدت زمان بالا و حضور در مسابقات مختلف تحلیل می رفت و شاید به همین علت بود که نمی توانستم نتیجه لازم را در مسابقات جهانی بگیرم.

وی ادامه داد: این شرایط اردوها با شرایط بدنی من سازگار نبود و به نظرم اردوهای تیم ملی باید بیشتر برای هماهنگی بین کشتی گیران، برطرف اشکال و تاکتیک ها و بدنسازی هدفمند باشد. قطعاً اردوی بلند مدت از نظر روحی کشتی گیران را تخریب می نماید.

احسان پور توضیح داد: شرایط تمرین هر وزن در اردوها فرق دارد به اسم مثال شخصی مانند من نمی تواند تمرینات حسن یزدانی را انجام بدهد.

وی در خصوص دلایل افت کشتی ایران در سال های اخیر گفت: به نظرم کشتی ایران از اصل خود که همان زیرگیری است دور شده، تأکید بر روی کار بدنی و بُراندن کشتی گیران بر روی یکسری بدن ها جواب می دهد و بر روی یکسری دیگر جواب نمی دهد و اگر کشتی گیری فنی نباشد نمی تواند پیروز از تشک کشتی بیرون بیاید.

مربی تیم ملی کشتی اضافه نمود: اگر به کشتی گیران مدال آور دهه های گذشته مانند علیرضا دبیر، محمد طلایی، مهدی تقوی و حسن رحیمی نگاه کنید می بینید که تمامی آنها با اجرای فن و زیرگیری توانسته اند پیروز باشند و اینکه کشتی ایران به سمت زیر کتف زدن و بیرون کردن حریفان از تشک برود ما را از اصل خود دور می نماید.

احسان پور گفت: من خودم بیشتر کشتی گیر زیرگیری بودم و نمی توانستم حریف را از تشک بیرون کنم و هدف گذاری تمرینات برای از نفس انداختن حریفان و بیرون کردن آنها از تشک برای من مفید نبود.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم این موضوع در کشتی گیران شایع شده و در بیشتر کشتی گیران فقر فنی و زیرگیر نبودن مشهود است و همه در پی این هستند که با زیر کتف زدن و کشتی رو به جلو و بیرون کردن حریف از تشک، به پیروزی برسند. قطعاً اگر یک کشتی گیری در کش و قوس ها مقابل حریف خود امتیاز از دست بدهد، جبران کردن آن با تک امتیازهای بیرون کردن وی از تشک بسیار سخت خواهد بود.

احسان پور در خصوص اعزام کشتی گیران به تورنمنت های بین المللی و حضورش در جام مدوید در کشور بلاروس گفت: قطعاً کشتی گیران با حضور در تورنمنت ها ساخته می شوند و تجربیات خود را بالا می برند و این مسابقات سکوی پرشی برای آنها به جهت پیروزیت در رقابت های عظیم تر مانند مسابقات المپیک و جهانی خواهد بود.

وی در خصوص عملکرد کشتی گیران در این مسابقات گفت: بعضی از کشتی گیران مانند پیمان نعمتی برای اولین بار بود که در این مسابقات شرکت می کردند و عملکرد خوبی داشتند اما بعضی از کشتی گیران هم آنگونه که باید در حد خود ظاهر نشدند. البته با توجه به اینکه با تیم جوانی در این مسابقات شرکت کردیم عملکرد کلی خوب بود.

مربی تیم ملی کشتی توضیح داد: موضوع اینکه کشتی ایران از اصل خود دور شده است، در رقابت های جام مدوید بلاروس هم مشهود بود. 90 درصد کشتی گیران ما که حداقل 2 تا 3 مسابقه دادند بیشتر از 2 تا 3 تا زیر که اصلی ترین سلاح ما ایرانی ها در کشتی بوده را نشان ندادند و این یک زنگ خطر برای کشتی ایران است و باید هرچه زودتر به اصل خود برگردیم.

احسان پور در سرانجام اضافه نمود: اینکه حسن یزدانی با این سبک پیروز شده است علتی بر این نیست که سایر کشتی گیران هم می توانند با این روش پیروز باشند.

وی در سرانجام گفت: به نظرم هر کشتی گیر باید سبک خود را داشته باشد و نباید از بحث فنی و زیرگیری غافل شویم، چراکه بیشتر قهرمانان کشتی ما با این روش مقابل حریفان خود پیروز بودند و برای کشور افتخارآفرینی می کردند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 238

به "احسان پور: کشتی ایران از اصل خود دور شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احسان پور: کشتی ایران از اصل خود دور شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید