خطر ابتلا به وسواس های عملی

به گزارش زعفران، تهران (پانا) - روانشناس بالینی با بیان اینکه شایع ترین نشانه در بیماران وسواس فکری و عملی ترس از آلودگی است که غالباً با آداب اجباری مانند شستشوی دست ها، تمیز کردن و انجام اقدامات متناسب برای کاهش قرار گرفتن در معرض منابع آلوده همراه است، توضیح داد: با توجه به اینکه رعایت بهداشت فردی و شستشوی مداوم دست ها استفاده از ماسک و دستکش و حفظ فاصله گذاری اجتماعی یکی از مهمترین روش ها در جهت پیشگیری و جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر ویروس کووید19 است لذا خطر ابتلا به وسواس های عملی و احتکار طی همه گیری ویروس کرونا بسیار محتمل تلقی می گردد.

خطر ابتلا به وسواس های عملی

به گزارش ایسنا، مرضیه عزیزی تعیین روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در خصوص اختلال وسواس گفت: این بیماری یک اختلال مزمن و مقاوم به درمان بوده که سازمان جهانی بهداشت آن را در میان 10 عامل ایجاد نماینده ناتوانی اساسی در انسان قرار داده است، اختلال وسواس یکی از پیچیده ترین اختلال های روانی بوده و درمان آن یکی از دشوارترین درمان ها در بین اختلالات نورتیک است و این امکان وجود دارد که اختلال وسواس، پایه ارثی و ژنتیک داشته باشد البته وقایع استرس زا هم این اختلال را شروع یا وخیم تر می نمایند.

وی با بیان اینکه وسواس می تواند فکری، عملی یا ترکیبی از هر دو باشد، یادآور شد: وسواس فکری شامل افکار، تصاویر و یا امیال ناخواسته و مزاحمی هستند که شدیدا فرد را مضطرب می نمایند و فرد نمی تواند این اضطراب را نادیده بگیرد و گاهی برای رهایی موقت از اضطراب ناشی از افکار یک رفتار تکراری یا همان وسواس عملی را انجام می دهد.

این مدرس دانشگاه شایع ترین نوع وسواس فکری را ترس از آلودگی و کثیفی، افکار ترس آلود از اقدامی خشن نسبت به دیگران و وسواس عملی را شامل رفتارهایی که فرد این رفتارها را به قصد رهایی و کاهش اضطراب ناشی از افکار وسواسی انجام می دهد اسم کرد.

این روانشناس در خصوص علائمی که نشان از اختلال وسواس فکری در افراد است اظهار کرد: حساسیت بیش از حد در خصوص نظافت و شستن دست ها، داشتن بعضی رفتارهای تکراری، نظم دادن و سازماندهی، حساب کردن در فکر، هراس و ترس از خشونت و داشتن حساسیت زیاد نسبت به روابط، دائما در پی تایید دیگران بودن و نفرت از ظاهر خود نشان از اختلال وسواس فکری در افراد است.

عزیزی تعیین شایع ترین انواع وسواس عملی را شستن دست ها بیش از حد معمول، طولانی بودن کارهایی مثل دوش گرفتن، مسواک زدن یا دستشویی رفتن، چک کردن در، شیرگاز، چک کردن شرایط جسمی، دوباره خوانی یا دوباره نویسی یک مطلب، سؤال پرسیدن مداوم برای مطمئن شدن مثل اینکه مطمئنی در را قفل کردم و احتکار که جمع آوری بیمارگونه وسایل است اسم کرد.

وی با بیان اینکه شایع ترین نشانه در بیماران وسواس فکری و عملی ترس از آلودگی است که غالباً با آداب اجباری مانند شستشوی دست ها، تمیز کردن و انجام اقدامات متناسب برای کاهش قرار گرفتن در معرض منابع آلوده همراه است، توضیح داد: با توجه به اینکه رعایت بهداشت فردی و شستشوی مداوم دست ها استفاده از ماسک و دستکش و حفظ فاصله گذاری اجتماعی یکی از مهمترین روش ها در جهت پیشگیری و جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر ویروس کووید19 است لذا خطر ابتلا به وسواس های عملی و احتکار طی همه گیری ویروس کرونا بسیار محتمل تلقی می گردد.

عزیزی تعیین در ادامه یادآور شد: در واقع این فشار و اضطرابی که بیماری کرونا ایجاد می نماید افرادی که زمینه لازم برای ابتلا به وسواس فکری عملی دارند و بعلاوه افراد مبتلا به این بیماری را دچار مشکل نموده است تا جایی که این نظافت و تمیزی به صورت افراطی صورت می گیرد و فرایند زندگی عادی را مختل می نماید.

وی بیان نمود: علاوه بر یادآوری مکرر در خصوص اهمیت نظافت و بهداشت فردی به وسیله منابع مختلف طی همه گیری کرونا و لزوم اجرای فاصله گذاری اجتماعی، در نظر گرفتن اختلال احتکار که بخشی از طیف گسترده وسواس فکری و عملی هم هست از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی احتکار را شرایط روان شناختی که به صورت جمع آوری و ناتوانی در کنار گذاشتن وسایل مختلف معین می گردد دانست و گفت: در طول پاندمی کرونا اختلال احتکار افزایش چشمگیری داشته است در روزهای ابتدایی بسیاری از فروشگاه های غذایی با هجوم مردم روبرو شدند که منجر به تخلیه قفسه های فروشگاه و حتی انبارها شدند و داروخانه ها هم با کمبود الکل ماسک، دستکش و دستمال کاغذی روبرو شدند در واقع بسیاری از مردم و شرکت ها به دلیل ترس از کمبود این مواد یا گران خریدن اقدام به احتکار و انباشت غیرضروری کردند.

این روانشناس به افراد مبتلا به وسواس در روزهای کرونایی توصیه کرد: رفتارهای بهداشتی توصیه شده را انجام دهیم نه بیشتر نه کمتر باید توجه کنیم آیا شستشو را برای رعایت توصیه های پیشگیرانه انجام می دهیم با برای رهایی از افکار مزاحم و اضطراب؟ بنابراین سعی کنیم به افکار وسواسی توجه نکنیم، وقتی به توصیه های بهداشتی عمل کردیم با خود بگوییم کافی استو اگر فکرهایی داریم مانند آیا درست انجام دادم؟ مدت شستن دستم کافی بود؟ سعی کنیم آنها راکنار بگذاریم.

عزیزی تعیین در ادامه یادآور شد: اخبار را تنها یک بار در روز و از منابع معتبر پیگیری و از جستجوی مکرر اخبار و خواندن مطلب در خصوص ویروس کرونا خودداری کنیم بعلاوه نباید اندازه خطر ویروس کرونا را بیش از آنچه هست تخمین بزنیم و روی موضوع کرونا و نگرانی های آن کمتر تمرکز نموده و خودمان را با کارهای دیگر سرگرم کنیم.

وی با بیان اینکه افراد نباید دائم فکر نمایند که چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد، اضافه کرد: عدم قطعیت را باید پذیرفت، اضطراب ریشه در عدم تحمل ابهام دارد ما ویروس را نمی بینیم و نمی توانیم مطمئن باشیم همه چیز امن است بنابراین ما همه چیز را نمی توانیم کنترل کنیم.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: کسی که به اختلال وسواس مبتلاست اگر تحت درمان قرار نگیرد، شدت وسواس اش به مرور زمان زیاد می گردد به نحوی که در انجام کارهای روزانه اش با مشکل روبرو می گردد و شدت درگیری فرد درباره افکار یا اعمال وسواسی فرق دارد و می تواند از خفیف تا شدید باشد.

وی ادامه داد: برای درمان ایده آل و پیروز هر فرد مبتلا به وسواس با توجه به شدت آن، بعضا باید چندین درمان را با هم ترکیب کرد، در این حالت ما زودتر به نتایج درمانی مثبت دسترسی پیدا می کنیم.

عزیزی تعیین در سرانجام یادآور شد: در مجموع نتایج مطالعات اجرا شده در زمینه ابعاد وسواس آلودگی و احتکار در همه گیری کرونا ویروس نشان دهنده این واقعیت است که بسیاری از افراد در سنین مختلف درگیر این چالش فکری و عملی شده اند از طرف دیگر شیوع وسواس در دوران بیماری های پاندمی بسیار شایع و فراگیر است تا جایی که سال ها بعد از بیماری ممکن است این وسواس به نسل های آینده انتقال یابد بر همین اساس ضروری است اقدامات و مداخلات پیشگیرانه ای در جهت کنترل و کاهش وسواس فکری عملی به وسیله روانشناسان و مشاوران صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 264

به "خطر ابتلا به وسواس های عملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر ابتلا به وسواس های عملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید