درمان گردن درد و دلیل آن

به گزارش زعفران، گردن درد یکی از مسائل عادی در بین افراد بزرگسال و یکی از رایج ترین مسائل در بین افرادی است که شغل نشسته دارند. این مشکل را می توان در بین دانشجویان نیز مشاهده کرد. مقدار شیوع گردن درد در طول سال های گذشته بطور تعیین افزایش یافته و هم اکنون رتبه دوم بعد از کمر درد را به خود اختصاص داده است.

درمان گردن درد و دلیل آن

درد گردن چیست؟

از نظر آناتومیک گردن از ستون مهره­ ها که از جمجه تا تنه ادامه دارد، تشکیل شده ­است. استخوان ­ها، رباط­ ها و ماهیچه­ های گردن، سر را حمایت می نمایند و آن را قادر به حرکت می­ نمایند.

هرگونه اختلال، التهاب، یا آسیب می ­تواند باعث درد یا سفتی گردن گردد. بسیاری از افراد درد یا سفتی گردن را گهگاه احساس می­ نمایند.

در بسیاری از موارد، گردن درد به علت حالت بدنی بد یا استفاده زیاد از گردن است. گاهی گردن درد به علت آسیب در اثر افتادن، ورزش یا جابه جایی مهره­ ها است.

علائم همراه با گردن درد چیست؟

با توجه به این که علل متنوعی می توانند موجب گردن درد شوند، علائم بسیار متفاوتی ممکن است همراه با آن وجود داشته باشد. البته علت اصلی که فشار یا کشیدگی عضله به علت حالت نامناسب طولانی مدت بدن و یا خوابیدن با حالت نامناسب است، معمولا به تنهایی دیده می گردد.

اما ممکن است در شرایط اورژانس درد در چانه، تهوع و استفراغ یا تب و سردرد نیز به همراه آن دیده گردد.

به علاوه ممکن است در شرایط وجود مشکل در مهره های گردن بی حسی و احساس مور مور شدن در دست ها نیز وجود داشته باشد.

علل گردن درد چیست؟

دلایل بسیار متفاوتی می­ توانند باعث گردن درد شوند:
فشار یا کشیدگی ماهیچه
این مشکل به عللی مانند شرایط بدنی بد، کار کردن طولانی مدت پشت میز بدون تغییر حالت، خوابیدن در حالتی که گردن شرایط بدی دارد، کشیدن گردن در هنگام ورزش، ایجاد می گردد.
آسیب
گردن بسیار مستعد آسیب تماشا است، مخصوصا در زمین خوردن ­ها، تصادفات، و ورزش­ ها که ماهیچه­ ها و رباط­ های گردن وادار به حرکت بیش از بازه طبیعی خود می ­شوند. اگر استخوان­ های گردن (ستون مهره گردنی) بشنمایند، نخاع نیز ممکن است آسیب ببیند. آسیب به گردن به علت حرکت سریع و ناگهانی سر، جابجایی مهره گردن (whiplash) نامیده می گردد.
حمله قلبی
درد گردن می­ تواند نشانه­ ای از حمله قلبی باشد، اما اغلب درکنار سایر علائم مانند تنگی نفس، تعریق، تهوع، استفراغ، درد بازو یا فک، دیده می گردد.
مننژیت
مننژیت التهاب بافت نازکی است که مغز و نخاع را می ­پوشاند. در افرادی که مننژیت دارند، تب و سردرد اغلب به همراه سفتی گردن وجود دارد.

توجه داشته باشید که مننژیت می ­تواند کشنده باشد و یکی از اورژانس های پزشکی است.

سایر علل
آرتریت روماتوئید که باعث درد، تورم مفاصل و زوائد استخوانی می ­گردد. وقتی که آرتریت روماتوئید در ناحیه گردن اتفاق می افتد، می تواند باعث درد گردن گردد.

استئوپورز که استخوان ها را ضعیف می نماید و منجر به شکستگی های کوچک می گردد. این حالت اغلب در دست ها و زانو اتفاق می افتد اما می تواند در گردن نیز ایجاد گردد.

فیبرومیالژیا حالتی است که باعث درد ماهیچه در تمام بدن مخصوصا در گردن و ناحیه شانه می گردد.

اسپوندیلوزیس وقتی سن افراد بالا می رود دیسک های بین مهره ای گردن ممکن است تخریب شوند، به این حالت اسپوندیلوزیس یا استئوارتریت گردن می گویند. این اتفاق می تواند باعث کاهش فضای بین مهره ها گردد. بعلاوه به مفاصل فشار اضافی وارد می نماید.

فتق دیسک گردنی وقتی که دیسک در اثر آسیب یا حادثه، بیرون زدگی داشته باشد، باعث ایجاد فشار روی نخاع یا ریشه های اعصاب می گردد، به این اتفاق فتق دیسک گردنی یا دیسک پاره شده یا لغزیده می گویند.

تنگی کانال نخاعی هنگامی که ستون مهره ها باریک شده و روی نخاع یا ریشه اعصاب فشار می آورد اتفاق می افتد. تنگی کانال نخاع می تواند به علت التهاب طولانی مدت ایجاد شده به علت ارتریت یا سایر شرایط اتفاق بیفتد.

در شرایط نادری سفتی یا درد گردن به علل اختلالات مادرزادی، عفونت ها، آبسه ها، تومورها یا سرطان ستون مهره اتفاق می افتد. 1

پیشگیری از گردن درد

بیشتر گردن دردها به علت موقعیت بد گردن و سن بالای فرد اتفاق می افتد . حال برای پیشگیری از این اتفاق، اقداماتی را به شما توصیه می کنیم:
- موقعیت گردن خود را اصلاح کنید
زمانی که ایستاده اید یا نشسته اید، مطمئن باشید که خط شانه های شما مستقیم با باسن و گوش های شما نیز مستقیم با شانه هایتان موازی باشد.
- کمی به خودتان استراحت دهید
اگر قرار است که جهت طولانی را رانندگی کنید یا مدت زمان زیادی را پشت کامپیوتر بنشینید، چند دقیقه ای وسط آن به خود استراحت دهید و از پشت میز بلند شوید و حرکات کششی گردن و شانه را انجام دهید.
- میز، جایگاه و کامپیوتر خود را تنظیم کنید
مانیتور کامپیوتر شما باید مقابل چشمانتان باشد. زانوهای شما نیز باید پایین تر از باسن شما باشد و جایگاه شما نیز حتما باید دستگیره داشته باشد.
- موقع صحبت کردن با تلفن همراه
گوشی موبایل خود را بین گوش و شانه خود قرار دهید که مجبور باشید گردن خود را خم کنید.
- سیگار را ترک کنید
سیگار کشیدن تا حد زیادی باعث گردن درد فرد می گردد.
- لوازم سنگین بلند نکنید
از حمل لوازم سنگینی که وزن آن روی گردنتان است، خودداری کنید.
- شرایط بدن خود را هنگام خواب اصلاح کنید
سر و گردن شما هنگام خواب باید موازی و در یک راستا باشد و بعلاوه یک بالشت کوچک را زیر گردن خود قرار دهید و سعی کنید که به کمر بخوابید و یک بالشت کوچک را زیر گردن تان قرار دهید تا ستون فقرات شما در حالت راحت تری قرار بگیرند و به گردن تان نیز کوچک ترین فشاری وارد نگردد. 2

تشخیص

برای تشخیص علت گردن درد، مهم است که سابقه ایجاد علائم آرتروز گردن و … آنالیز گردد. در آنالیز سابقه بیماری، پزشک به محل درد، شدت، ماندگاری، و کشیده شدن آن به سایر نقاط بدن توجه می نماید. در این حالت هر گونه آسیب دیدگی قبلی گردن و درمانی های استفاده شده برای آن آنالیز می گردد.

در ادامه می توان شرایط گردن در زمان استراحت و در هنگام حرکت را معاینه کرد. بعلاوه در این زمان امکان تشخیص علت گردن درد و نقاط حساس با لمس گردن وجود دارد. بعلاوه می توان از آزمایش سیستم عصبی به منظور تشخیص عصبی بودن یا نبودن مشکل استفاده کرد.

آزمایش های اضافی برای موارد گردن درد می تواند شامل عکس برداری رایولوژی، اسکن کت (CAT)، اسکن استخوان، اسکن ام آر آی (MRI)، میلوگرافی، و آزمایش های الکتریکی مثل الکترو مایوگرافی (EMG) و تست سرعت راهنمایی عصبی (NCV) باشد.

راه ها و روش های درمان

رایج ترین انواع گردن درد های خفیف تا ملایم معمولاً با انجام فعالیت های خود مراقبتی ظرف مدت دو یا سه هفته درمان می شوند.

به هر حال اگر با استفاده از این روش ها درد گردن شما از بین نرفت، پزشک ممکن است از سایر روش ها برای درمان گردن درد استفاده کند.

مهمترین روش ها برای درمان دیسک گردن و گردن درد به توضیح زیر هستند:

دارو
پزشک ممکن است از داروهای مسکن قوی تر و نیز داروهای شل نماینده عضلات و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای برای کاهش درد بیمار استفاده کند.
فیزیوتراپی
متخصص فیزیوتراپی می تواند شرایط عضلات گردن شما را با انجام حرکت های ورزش گردن درد اصلاح کند. علاوه بر این در فیزیوتراپی برای درمان گردن درد از گرما و سرما، تحریک الکتریکی و سایر روش های مانند آن برای کاهش درد و پیش گیری از عود مجدد آن استفاده می گردد.
حرکات کششی و ورزش
در این حالت از وزنه، قرقره یا یک کیسه هوا برای کشش آرام عضلات گردن استفاده می گردد. این روش درمانی می بایست تحت نظارت یک متخصص درمان درد گردن و متخصص فیزیوتراپی انجام گردد و می تواند مقداری از گردن درد بیمار را کاهش دهد. ورزش برای گردن درد بطور خاص زمانی مناسب است که گردن درد مربوط به وارد شدن آسیب به ریشه عصب باشد.

یکی دیگر از روش های موثر در بهبود و برطرف گردن درد انجام حرکات ورزشی مناسب و صحیح می باشد، شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ورزش های مناسب درمان گردن درد بر روی لینک کلیک نموده و مقاله مرتبط با آن را مشاهده کنید.

تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS)
در این روش الکترودها بر روی پوست نزدیک نواحی دردناک قرار گرفته و به وسیله آنها پالس های الکتریکی خفیف به پوست داده می گردد که می تواند باعث کاهش درد بیمار گردد.
گردنبند طبی
یک محافظ گردن نرم می تواند گردن شما را نگه داشته و به کاهش درد آن با کم کردن فشار وارد شده به ساختار گردن یاری کند. به هر حال، در صورتی که محافظ گردن برای مدت بیش از سه ساعت در هر بار یا برای بیش از یک تا هفته استفاده گردد، می تواند ضرر بیشتری را برای بیمار نسبت به مزایای ایجاد شده آن به همراه داشته باشد.
تزریق استروئید
پزشک ممکن است از تزریق داروهای کورتیکو استروئید در نزدیک ریشه های عصب، در محل مفاصل فاست که در استخوان های مهره های گردن قرار دارند یا تزریق در عضلات گردن برای یاری به کاهش درد بیمار استفاده کند. علاوه بر این در این حالت می توان داروهای بی حس نماینده همانند لیدوکائین را برای کاهش درد بیمار به عضلات گردن تزریق کرد.
عمل جراحی
در موارد نادر گردن درد احتیاج به عمل جراحی دیسک گردن پیدا می نماید و به این ترتیب سعی می گردد ریشه عصب آزاد شده یا فشار وارد شده به مهره های گردن کاهش یابد. 3

پی نوشت:

1.www.doctoreto.com

2.www.namnak.com

3.www.drheidarian.ir

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 297

به "درمان گردن درد و دلیل آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان گردن درد و دلیل آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید