روغن ماهی و تری گلیسرید ها

به گزارش زعفران، آیا مصرف روغن ماهی به منظور کاهش تری گلیسرید ها حقیقتاً مؤثر می باشد؟ آیا میان روغن ماهی و تری گلیسرید ها واقعاً ارتباطی وجود دارد؟ روغن ماهی بدست آمده از بافتهای چرب ماهی دیده شده است که قادر به کاهش سطوح تری

روغن ماهی و تری گلیسرید ها

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

آیا مصرف روغن ماهی به منظور کاهش تری گلیسرید ها حقیقتاً مؤثر می باشد؟ آیا میان روغن ماهی و تری گلیسرید ها واقعاً ارتباطی وجود دارد؟ روغن ماهی بدست آمده از بافتهای چرب ماهی دیده شده است که قادر به کاهش سطوح تری گلیسرید در خون می باشد. این مقاله را مطالعه نمایید....

همه ما در خصوص چربیهای خوب و چربیهای بد مطالبی را شنیده ایم. می دانیم که چربیهای اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه) از جمله چربیهای خوب بوده در حالیکه چربیهای اشباع شده و چربیهای اشباع نشده پلی (با چند پیوند دوگانه) مضر بوده و غذاهای حاوی چنین چربیهایی را بایستی در مقادیر محدود شده مصرف نمود. با این حال، چه میزان از تری گلیسرید ها اطلاع داریم؟ تری گلیسرید ها همچنین نوعی چربی موجود در خون می باشند. سطوح بالای این چربی می تواند به حملات قلبی و مرگ منجر شده در نتیجه لازم است که سطوح تری گلیسرید در خون خود را بین 150 میلی گرم در دسی لیتر و 170 میلی گرم در دسی لیتر نگاه داریم. سطوح تری گلیسریدها را می توان با روغن ماهی کاهش داد.

روغن ماهی چیست؟

روغن بدست آمده از بافتهای چربی ماهی هایی مانند قزل آلا، ساردین، سالمون، خال مخالی و غیره را به نام روغن ماهی می شناسند. این روغن ماهی به دلیل فوائد سلامتی بخش خود مورد ستایش قرار داشته و با کمال خورسندی می توانیم بگوئیم که به دلایل صحیحی مورد تمجید قرار گرفته است. روغن ماهی برای بدن حقیقتاً مفید است به این دلیل که سلامت فرد را بهبود می بخشد. جزء یا ترکیبی که روغن ماهی ویژگی های سلامتی بخش خود را از آن بدست می آورد محتوای اسید چرب ضروری امگا 3 موجود در آنها است.

ماهی ها در واقع اسیدهای چرب امگا 3 را در بدن خود تولید نمی کنند و در عوض آن را از ریزجلبک خورده شده دریافت می کنند، بطوریکه سپس درون بافتهای آنها انباشته می شوند. اسیدهای چرب امگا 3 خطر بروز حملات قلبی، اختلالات مغزی و سرطان را با کنترل التهاب و تشکیل لخته خون در بدن کاهش می دهند. همچنین فشار خون را پایین آورده، از رسوب پلاک بر روی دیواره عروق خونی جلوگیری کرده و مهمتر از همه میزان تشکیل تری گلیسرید در کبد را کاهش می دهند.

تری گلیسریدها چه هستند؟

تری گلیسریدها عمدتاً از چربی های حیوانی و گیاهی تشکیل شده که مولکولهای تک گلیسرول می باشند که با سه مولکول اسید چرب ترکیب شده اند. به عبارت ساده، تری گلیسریدها نوعی چربی موجود در خون ما می باشند. غذاهای چربی که مصرف می کنیم، حاوی کالریهایی است که بسیار بیشتر از نیاز واقعی بدن ما می باشند. بدن کالریهای مازاد را به تری گلیسریدها تبدیل کرده و در بافتهای چربی و یا سلولهای چربی بدن ذخیره می سازد. زمانی که بدن نیاز به انرژی پیدا کند، هورمونهایی را آزاد می سازد که این تری گلیسریدهای ذخیره شده را به انرژی تبدیل می کنند.

با این حال، چنانچه فردی در مصرف غذاهای چرب بسیار زیاده روی نماید، سطح تری گلیسریدهای ذخیره شده در بدن افزایش خواهد یافت. سطوح بالای تری گلیسریدها (200 تا 499 میلی گرم در دسی لیتر) سطوح سالمی به حساب نمی آیند به این دلیل که به رسوب چربی بر دیواره عروق خونی کمک کرده در نتیجه منجر به سخت شدن عروق خونی می شوند. این امر به نوبه خود به بروز حملات قلبی و آترواسکلروز منجر می شود. در نتیجه، کاهش سطوح تری گلیسرید در خون امری حیاتی است. آزمایشات مختلف خون به منظور بررسی سطوح تری گلیسرید در خون انجام می شود.

روغن ماهی و تری گلیسریدها

سطح تری گلیسریدها را می توان به طرق مختلفی مانند انجام ورزش، خودداری از رژیم غذایی با کالری بالا، و غیره تحت کنترل قرار داد. با این حال، راه دیگر جهت کاهش سطوح تری گلیسرید وجود دارد و آن مصرف روغن ماهی است. گفته می شود که روغن ماهی در کاهش سطوح تری گلیسرید در خون مؤثر است. هر از چند وقت در خصوص فوائد سلامتی بخش روغن و یا گیاه خاصی مواردی را می خوانیم اما در آخر به این دلیل که هیچ شواهد علمی دال بر اثبات ادعای بازاریابان وجود ندارد، دچار ناامیدی می شویم. با این حال، در این مورد جای نگرانی وجود ندارد!

تحقیقات گسترده صورت گرفته نشان می دهند که اسیدهای چرب امگا 3 بدست آمده از روغن ماهی، سطوح تری گلیسرید در خون را کاهش می دهند. انجمن قلب آمریکا نام می کند که استفاده روزانه از مکمل با میزان 2000 تا 4000 اسیدایکوزاپنتانوئیک (EPA) + اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) می تواند تری گلیسریدها را به میزان 20 تا 40 درصد کاهش دهد. مکمل های روغن ماهی به طور کلی به افرادی با سطوح بالای تری گلیسرید در خون شان داده می شود. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی، تشکیل تری گلیسریدها در کبد را کاهش داده، در نتیجه سطوح تری گلیسریدها در خون کاهش می یابند.

می دانیم که روغن ماهی، سطح تری گلیسرید در خون را کاهش می دهد، با این حال، مورد دیگری وجود دارد که بایستی از آن اطلاع داشته باشیم. روغن ماهی یک روغن شگفت انگیز از بین برنده تری گلیسرید به حساب نمی آید. با مصرف مقادیر بالایی از غذاهای چرب، سطح تری گلیسرید در بدن شما افزایش می یابد. در نتیجه، به منظور کاهش سطوح تری گلیسرید ابتدا زیاده روی در مصرف غذاهای چرب را متوقف سازید. آنگاه به منظور کمک بیشتر به مصرف روغن ماهی روی آورید! چنانچه به طور کامل به مصرف روغن ماهی تکیه نمایید، به هر حال سرانجامی جز مرگ نخواهید داشت، به این دلیل که ماهی هایی که امروزه موجود می باشند، آلوده به آلاینده هایی مانند جیوه، بی فنیل های چند کلره (PCBs)، حشره کشهای ددت (DDT) و آفت کش ها می باشند.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 265

به "روغن ماهی و تری گلیسرید ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن ماهی و تری گلیسرید ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید