فیلم آتش افروز (2022) و آتش افروز (1984)؛ کدام یک از اقتباس های استیون کینگ بهتر است؟

به گزارش زعفران، آخرین فیلم آتش افروز که با اقتباس از رمان استیون کینگ ساخته شده به تازگی در سینماها و سرویس استریم به نمایش عایدی و این سوال را در فکر مخاطب به وجود آورد که کدام یک از این فیلم ها بهتر هستند، فیلم بازسازی شده 2022 یا اقتباس اصلی 1984. در حالی که هر دوی این فیلم ها داستان مشابهی دارند، هر یک از آن ها جنبه های خاصی دارند که بهتر از همتای دیگرش است. بنابراین اگرچه در هر کدام از آن ها نکات مثبتی وجود دارد، در کل باید یکی از این فیلم ها را به عنوان فیلم برتر انتخاب کرد.

فیلم آتش افروز (2022) و آتش افروز (1984)؛ کدام یک از اقتباس های استیون کینگ بهتر است؟

فیلم آتش افروز داستان چارلی را روایت می کند، دختر جوانی که از قدرت های خاصی نظیر تله کینزی و تله پاتی بهره می برد. چارلی می تواند خیلی ساده به چیزها خیره گردد و آن ها را آتش بزند.

او از والدینی به نام های اندی و ویکی مک گی متولد شده که به علت شرکت در بعضی از آزمایش های دولتی، از وجود قدرت های خاصی بهره می برند. بنابراین این خانواده تصمیم می گیرند از دست دولت مخفی شوند تا چارلی را از دست سازمان فروشگاه که یک آژانس دولتی است و آزمایش هایی را روی مک گی انجام داده دور نگاه دارند. این داستان ها چارچوب های اصلی ای هستند که فیلم های آتش افروز بر مبنای آن ها ساخته شده اند.

متاسفانه، هر دو فیلم اقتباسی آتش افروز بخش های زیادی از رمان استیون کینگ را نادیده گرفته اند و نتوانستند به درستی آنچه را که داستان های کینگ را منحصربه فرد می نمایند، در خود جای دهند، حتی با این وجود که هر کدام از آن ها جنبه های خاصی از این رمان را مدنظر قرار داده بودند. هر اقتباس تا حدودی داستان متفاوتی را ارائه می کند هرچند می توان این موضوع را به فاصله 40 ساله بین فیلم ها و بهبود فناوری فیلم سازی نسبت داد. در حقیقت این موضوعات سبب شده اند تا فیلم اقتباسی با روزگار مدرن سازگارتر گردد.

بنابراین حتی با اینکه این فیلم ها داستان مشابهی دارند هر کدام از آن ها داستان خود را به شیوهای متفاوت روایت می نمایند به ویژه وقتی نوبت به سرعت و طرح و چارچوب داستان می رسد این تفاوت ها برجسته تر نیز می شوند. بنابراین ما در اینجا می خواهیم به این موضوع اشاره کنیم که کدام یک از آن ها بهتر از دیگری است و به طور کلی کدام فیلم بهتر است، نسخه اقتباسی آتش افروز 2022 و یا آتش افروز1984.

آتش افروز 1984: درو بریمور، چارلی بهتری بود

در حالی که رایان کایرا آرمسترانگ رجحانن بازی خود را در فیلم 2022 ارائه داد، اما به جرات می توان گفت که چارلی مک گی با بازی درو بریمور جوان در آتش افروز محصول سال 1984 گوی رقابت را از آن خود نموده است. او معصومیت یک کودک را به زیبایی هر چه تمام تر به تصویر می کشد و در عین حال آن را با ترس ناشی از ناتوانی در کنترل قدرت هایش تلفیق می کند و کاری می کند تا مخاطب بتواند این شخصیت دو گانه را با پوست و گوشتش لمس کند.

در حقیقت، وقتی بحث باور پذیر بودن به میان می آید این بریمور است که آن چنان این کاراکتر را به زیبایی به تصویر می کشد که مخاطب می تواند کاملا او را درک کند و حتی در نوع خودش اندکی نیز او را ترسناک نشان می دهد و این ها همان ویژگی هایی هستند که سبب می شوند بریمور نسبت به آرمسترانگ، نقش خود را بهتر ایفا نموده باشد و در واقع چارلی بهتری باشد زیرا او از بسیاری جهات شخصیت قانع نماینده تری را ارائه داده است.

آتش افروز 2022 از وجود داستان بهتری بهره می برد

هر دو فیلم آتش افروز 1984 و 2022 تا حد زیادی به همان خط داستانی رمان استیون کینگ پایبند بوده اند، اما مدت زمان طولانی فیلم کلاسیک 1984 سبب شده که داستان سنگین تری داشته باشد و درک آن از بسیاری جهات برای مخاطب دشوارتر باشد و لذا از یک جایی به بعد فیلم خسته نماینده می گردد و مخاطب اشتیاق خود را برای داستان آن از دست می دهد.

با این حال، فیلم آتش افروز 2022 که در آن رایان کایرا آرمسترانگ نقش چارلی را بر عهده دارد، با وجود تمام عیب و نقص هایی که دارد، کل زمان فیلم را به 94 دقیقه تقلیل می دهد و داستان را به گونه ای ساده تر از اقتباس اصلی، بیان می کند و لذا با قاطعیت می توان گفت که داستان آن کاربردی تر و قابل فهمتر از نسخه 1984 است. بنابراین، طرح داستانی فیلم 2022 در مقایسه با طرح نسخه 1984 قوی تر به نظر می رسد زیرا با سرعت و قاطعیت بیشتری پیش می رود و مخاطب از دیدنی صحنه های آن خسته نمی گردد.

آتش افروز 1984 نسبت به نسخه 2022 ترسناک تر است

یکی از مسائل اصلی فیلم اقتباسی 2022 این است که این فیلم از وجود چند ژانر در درون خود بهره می برد و به بیان ساده می توان گفت که گویی تکلیف دست اندرکاران این فیلم با خودشان معلوم نبوده، زیرا معلوم نیست که این فیلم یک فیلم ترسناک است یا علمی - تخیلی یا درام. اما از سوی دیگر، فیلم کلاسیک 1984 چنین مسئله ای ندارد و در مواقع لزوم ریشه های ترسناک خود را بازمی یابد و آن چنان مخاطب را میخکوب می کند که از ترس لرزه بر اندامش بیفتد.

فیلم 1984 که در فضای ترسناک کلاسیک دهه 80 غرق شده یکی از رجحانن اقتباس های استیون کینگ قلمداد می گردد که می تواند مخاطب را میخکوب کند. بنابراین علیرغم مشارکت جان کارپنتر در بازسازی محصول 2022، این نسخه 1984 است که داستان کینگ را به نحو قابل درک تری به بیننده ارائه می کند و به طور کلی آن را به تجربه ای پرتنش و پر هراس تبدیل می کند که قطعا تا روزها در فکر دیدنگر باقی خواهد ماند.

آتش افروز 2022: زک افرون در نقش اندی مک گی، عملکرد بهتری داشته است

در حالی که فیلم کلاسیک سال 1984 از نظر کاراکتر چارلی، توانست گوی رقابت را از فیلم اقتباسی 2022 برباید، اما این آتش افروز 2022 است که با انتخاب زک افرون به عنوان بازیگری که نقش اندی مک گی را بهتر ایفا نموده این شکست را جبران می کند. دیوید کیث در آتش افروز سال 1984 آن قدرها در نقش خود خوب عمل نکرد، در حقیقت برداشتی که او از این شخصیت ارائه می دهد همان حس دلپذیر و انسانی ای را که در کاراکتر افرون نهفته است به بیننده القا نمی کند و بنابراین می توان به جرات گفت که این کاراکتر در یاد هیچ کدام از مخاطبینی که فیلم 1984 را در همان سال ها دیدن نموده اند باقی نمانده است.

اما این زک افرون است که اندی مک گی را به یک شخصیت کاملا پیشرفته و مخاطب پسند تبدیل می کند. در پشت چشمان او می توان به وضوح روحی شکنجه شده را مشاهده کرد که برای دخترش آرزوی زندگی بهتری را دارد. زندگی ای زیبا خالی از هر گونه ترسی. همین ویژگی او باعث می گردد که یک رابطه داینامیک و منحصربه فرد در بین این پدر و دختر شکل گیرد، رابطه ای که به اندی یاری می کند تا بتواند جلوی قدرت بی حد و حصر درون دخترش را بگیرد و به او در کنترل کردن آن یاری نماید.

در حقیقت زک افرون در آتش افروز 2022 عنصری را به فیلم می بخشد که اگر بازیگر دیگری برای این نقش انتخاب می شد قطعا فیلم از وجود آن بهره نمی برد. او کاراکتری قانع نماینده و کاریزماتیک دارد و سبب می گردد تا سایر کاراکترها در کنار او کامل شوند و بتوانند نقش های خود را به زیبایی ایفا نمایند.

نسخه 1984 از فیلم آتش افروز، داستان استیون کینگ را بهتر درک نموده است

با وجود همه ایرادات فراوانی که این فیلم کلاسیک داراست، می توان با قاطعیت گفت که نسخه اقتباسی آتش افروز سال 1984 روح رمان استیون کینگ را بسیار بهتر از اقتباس سال 2022 درک نموده و در درون خود جای داده است. کینگ همواره در استفاده از عناصر ماوراء طبیعی، کشف موضوعات فرا طبیعی و پرداختن به مفاهیم عمیق تر و تخیلی متخصص بوده و هست و اگر بخواهیم این موضوع را به رمان آتش افروز ربط دهیم خواهیم دید که رمان او به آنالیز دوران کودکی یک کودک خارق العاده پرداخته و شرح داده که چگونه این کودک با تفاوت هایی که دارد کنار می آید.

در حالی که این مفهوم قطعا در فیلم اقتباسی آن محصول سال 2017 نسبت به هر دو فیلم آتش افروز به شیوه ای ظریف تر بیان شده، اما اگر بخواهیم این دو فیلم را با هم مقایسه نماییم باید بگوییم که نسخه 1984 همچنان رجحانن نسخه بازسازی شده است و باز هم گوی رقابت را از آن خود می کند. در حقیقت داستان کلی فیلم آتش افروز رابطه یک پدر و دختر را مورد موشکافی قرار می دهد و اینکه چگونه عشق می تواند حتی در تاریک ترین لحظات نیز به انسان ها انرژی بدهد. اما این موضوع در فیلم 1984 نسبت به فیلم اقتباسی سال 2022 به نحو بسیار عمیق تری آنالیز شده و لذا می توان گفت که این فیلم روح رمان کینگ را در درون خود جای داده و دل نشین تر از همتای رقیب خود است.

در کل می توان گفت که فیلم آتش افروز سال 1984 در جایگاه رجحان قرار گرفته است

در حالی که هر دوی این فیلم های اقتباسی از وجود ویژگی هایی بهره می برند که سبب می شوند در نوع خود فیلمی بی نظیر و منحصربه فرد باشند، اما در کل این فیلم کلاسیک سال 1984 است که جام رقابت را از آن خود می کند، زیرا فیلم 2022 در بسیاری از ویژگی ها در مرتبه ای پایین تر از آن جای گرفته است. کاراکتر چارلی با بازی درو بریمور به طور کلی قهرمان بسیار مجذوب کننده تری است و حال و هوای فیلم های ترسناک دهه 80 آن قدر دلهره آور است که مخاطب را بر سر جایش میخکوب می کند و برای یک ساعت ترس را به تمام وجودش می اندازد.

بنابراین با قاطعیت می توان گفت که اقتباس اصلی، کاراکتر منحصربه فردتری نسبت به نسخه بازسازی شده آتش افروز استیون کینگ، دارد. علیرغم اینکه فیلم اقتباسی آتش افروز سال 1984 کمی خسته نماینده و بی روح تر است، اما همان طور که در بالا ذکر شد از بسیاری جهات نسبت به نسخه 2022 در مرتبه بالاتری جای می گیرد.

در حقیقت این نسخه از فیلم، چارچوب داستان استیون کینگ را تمام و کمال رعایت می کند، حتی اگر نتواند به عمق وجود شخصیت ها و مضامین مربوط به آن ها نفوذ کند. با در نظر گرفتن تورم، بودجه در نظر گرفته شده برای فیلم کلاسیک سال 1984 نیز بیشتر بوده و لذا با تمام این پیشرفت ها، باز هم این محصول سال 1984 است که نسبت به همتای 2022 خود مجذوب کننده تر و چشم نوازتر به نظر می رسد. لذا در کل با در نظر گرفتن تمام این موارد فیلم آتش افروز سال 1984 نسبت به همتای رقیب خود در مرتبه اول جای می گیرد.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 516

به "فیلم آتش افروز (2022) و آتش افروز (1984)؛ کدام یک از اقتباس های استیون کینگ بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم آتش افروز (2022) و آتش افروز (1984)؛ کدام یک از اقتباس های استیون کینگ بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید