7 ترفند بازاریابی که تولیدنمایندگان موبایل دیگر نباید از آن ها استفاده نمایند

به گزارش زعفران، در این گزارش سراغ هفت راه حل بازاریابی رفته ایم که به وسیله بعضی تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می گیرند.

7 ترفند بازاریابی که تولیدنمایندگان موبایل دیگر نباید از آن ها استفاده نمایند

به گزارش گروه وبگردی خبرنگاران،دستیابی به فروش بالاتر و در دست گرفتن قدرت بازار، هدف اصلی تولیدنمایندگان موبایل است و برند ها برای دسترسی به این اهداف، معمولا دست به هرکاری می زنند و استراتژی های بازاریابی مختلفی را در پیش می گیرند. اما طول عمر بعضی از روش های بازاریابی به سر رسیده و ضروری است تولیدنمایندگان موبایل برای همواره با چنین رویکرد هایی خداحافظی نمایند.

بی شک، تولیدنمایندگان با انواع ترفند های بازاریابی آشنایی دارند، ولی ضروری است در شرایط فعلی و بلوغ کاربران، بعضی روش های فرسوده و نخ نما برای همواره کنار گذاشته شوند تا کاربران با اعتماد بیشتر و در شرایط بهتری بتوانند محصولات موردنظر خود را خریداری نمایند.

در صنعت موبایل، امروزه دیگر کمتر پیش می آید که تولیدنمایندگان بتوانند با نمایش تصاویر جعلی یا تقلب در نتایج بنچمارک ها، فکر کاربران را گمراه نموده و از چنین ترفند هایی برای فروش بیشتر سوءاستفاده نمایند. ولی متاسفانه هنوز چنین روش هایی کاملا از بین نرفته اند و بعضی شرکت ها چنین رویکرد هایی را در پیش می گیرند.

در این گزارش به سراغ هفت راه چاره بازاریابی رفته ایم که به وسیله بعضی تولیدنمایندگان مورد استفاده قرار می گیرند، ولی بهتر است برای همواره کنار گذاشته شوند.

1- طرح معاوضه دستگاه قدیمی با تازه

یکی از روش های بازاریابی و فروش، معاوضه دستگاه قدیمی با محصول تازه است که به موجب آن کاربران می توانند با تحویل گوشی هوشمند قدیمی خود به تولیدنماینده و با پرداخت مبلغی اضافی، دستگاه تازه را از همان برند خریداری نمایند.

چنین رویکردی برای برنامه بازاریابی و فروش در عمل هیچ مسئله ای ندارد و بیشتر تولیدنمایندگان موبایل هم طی سال های اخیر چنین رویکردی را تقریبا کنار گذاشته اند و به جای آن از روش های دیگری مانند اعمال تخفیف روی قیمت نهایی محصول با هدف فروش بیشتر تمرکز می نمایند.

با مراجعه به فروشگاه های آنلاین تولیدنمایندگان موبایل همانند سامسونگ، به وضوح دیده می گردد که دیگر خبری از طرح معاوضه دستگاه های قدیمی با تازه وجود ندارد و به جای آن، قیمت نهایی محصول در وب سایت فروشگاهی نمایش داده می گردد. بیشتر برند های تولیدنماینده ترجیح می دهند پول نقد از مشتریان خود دریافت نمایند و قیمت کامل محصول را هم در فروشگاه معین می نمایند، اما گاهی هم دیده می گردد که تخفیف هایی را به صورت نقدی با درنظر گرفتن حاشیه سود در نظر می گیرند تا به افزایش فروش آن ها یاری کند.

به باور بعضی، بهتر است شرکت ها در خصوص قیمت واقعی محصول عملکرد شفاف تری داشته باشند تا اینکه دستگاه را با قیمت تبلیغاتی و بالاتر به بازار معرفی نمایند و سپس با رویکرد های اعمال تخفیف به فروش بیشتر آن یاری نمایند.

2- تبلیغات روی فروش مدل هایی که اصلا امکان خرید برای آن ها وجود ندارد

گاهی اوقات چنین حالتی پیش می آید که شرکت های تولیدنماینده برای مثال موبایلی را تبلیغ می نمایند، ولی در عمل مشتریان نمی توانند چنین دستگاهی را خریداری نمایند. برای مثال در امسال میلادی، وان پلاس در تبلیغات خود اظهار داشت که وان پلاس 9 پرو را با حافظه 128 گیگابایتی و قیمت 969 دلاری عرضه می نماید.

متاسفانه به علت مسائل ناشی از کمبود دنیای تراشه، ابتدا عرضه چنین مدلی به تعویق افتاد و درنهایت هم لغو شد. در نهایت کاربران می توانستند به جای مدل مذکور، نسخه ای از وان پلاس 9 پرو را با حاظه 256 گیگابایتی و قیمت 1069 دلاری خریداری نمایند. همین اتفاق برای وان پلاس نورد 2 در هند هم رخ داد و این شرکت ابتدا در تبلیغات خود از عرضه نسخه 128/6 گیگابایتی وان پلاس نورد 2 خبر داده بود، ولی در نهایت نسخه 128/8 گیگابایتی را در دسترس کاربران قرار داد که قیمت بالاتری داشت.

اگر واقعا بروز چنین مسائلی به کمبود دنیای تراشه مربوط گردد، قابل درک است، اما با وجود کمبود چیپ هم، چنین تبلیغاتی می تواند ناامید نماینده باشد و از نظر رویکرد های تبلیغاتی روش درستی نیست. مشتریان ابتدا با قیمت پایین تری برای خرید نسخه ای از دستگاه موردنظر روبرو می شوند، ولی در نهایت امکان خرید آن را ندارند و مجبورند نسخه دیگری با قیمت بالاتر را خریداری نمایند.

3- مانور تبلیغاتی در خصوص بعضی معینات غیرواقعی

یکی دیگر از ترفند های بازاریابی که به وسیله بعضی برند های گوشی های هوشمند به شدت مورد استفاده قرار می گیرد، تمرکز روی بعضی معینات غیرواقعی است تا از این طریق توجه مشتریان را به جلب نمایند.

برای مثال در سال 2020، سامسونگ برای تبلیغات گلکسی S20 اولترا روی زوم 100 برابری تمرکز نموده بود. در حالیکه زوم 100 برابری در عمل، آن چیزی که در تبلیغات روی آن مانور داده شده بود را به نمایش نمی گذاشت و در نهایت کیفیت تصویر تا زوم 30 برابری قابل قبول بود. به نظر می رسد در چنین شرایطی، تولیدنمایندگان موبایل در پی جلب توجه در بازار هستند. البته سامسونگ تنها شرکتی نیست که چنین رویکرد هایی داشته است.

شیائومی هم در خصوص زوم دیجیتالی 120 برابری می 10 اولترا اغراق آمیز عمل نموده بود. همین مساله در خصوص نرخ تازه سازی نمایشگر دستگاه یا سرعت شارژ باتری آن هم دیده می گردد.

در بسیاری از تبلیغات شرکت هایی همانند شیائومی و اوپو روی سرعت شارژ 100 یا 120 وات مانور داده می گردد. در بعضی موارد فناوری شارژ سریع در عمل هم می تواند در زمانی کمتر از 20 دقیقه باتری دستگاه را شارژ کند، اما چنین سرعت هایی در اغلب موارد باعث تخریب باتری می گردد. حتی فناوری شارژ 50 تا 65 وات هم می تواند فشار زیادی به باتری وارد کند، اما تولیدنمایندگان در تبلیغ چنین معیناتی اشاره ای به سایر ابعاد آن نمی نمایند.

4- تاکتیک تبلیغاتی بهترین و اولین بودن

یکی از تاکتیک های تبلیغاتی که سال هاست در بازار دیده می گردد، تمایل تولیدنمایندگان به نام بردن از خود به اسم اولین یا بهترین بودن در موضوعی است و از این رویکرد در تبلیغات استفاده می نمایند.

سونی طی سال های گذشته یکی از شرکت های تولیدنماینده ای بوده که از این تاکتیک بسیار استفاده نموده. برای مثال در تبلیغات سونی اکسپریا Z2 این شرکت ادعا می نماید که دارای بهترین دوربین فیلمبرداری دنیا در گوشی های مقاوم در برابر نفوذ آب است. این در حالی است که در آن مقطع زمانی که سونی چنین ادعایی را مطرح می کرد، گوشی های ضد آب چندان در بازار رایج نبودند. در نتیجه به نظر می رسد سونی با چنین تبلیغاتی سعی نموده اسم بهترین در دنیا را به شکلی از آن خود کند.

چنین رویکرد هایی به شکل های مختلف به وسیله سایر تولیدنمایندگان موبایل هم دیده می گردد. برای مثال ریلمی در تبلیغات خود گفته بود که از اولین موبایل مالی با چیپست خاصی در هند رونمایی نموده است. با وجودی که ممکن است این شرکت از عرضه گوشی با قیمت ارزان با تراشه ای خاص به خود ببالد، ولی در نهایت معلوم نیست که واقعا در سطح دنیا اولین شرکتی باشد که چنین کاری را انجام داده است.

5- تاکید بر فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی در همه جا

یکی دیگر از آزاردهنده ترین شیوه های بازاریابی، سوءاستفاده از فناوری هوش مصنوعی است که تقریبا تولیدنمایندگان از آن هم برای قابلیت های سخت افزاری و هم برای ویژگی های نرم افزاری استفاده می نمایند.

در بعضی برند ها دیده می گردد که دوربین های مبتنی بر هوش مصنوعی تنها از این قابلیت برای تشخیص صحنه و سوژه به صورت هوشمندانه استفاده می نمایند. بی شک در توسعه محصول از یادگیری ماشینی استفاده شده، ولی موضوع مهم آن است که تشخیص صحنه سال هاست که وجود دارد، ولی با این وجود برند ها ترجیح می دهند در بازاریابی محصول به فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره نمایند.

حتی بعضی برند ها هوش مصنوعی را به اسم یک ویژگی به معینات محصول اضافه می نمایند. حتی بعضی شرکت ها همانند ایسوس به شارژ مبتنی بر هوش مصنوعی در تبلیغات خود اشاره می نمایند که می تواند موبایل را براساس عادات قبلی کاربر، شارژ کند. بعضی برند های دیگر هم ازشارژ هوشمند را برای شارژ بهینه باتری به کار می برند.

برای مثال ذنفون 5Z یکی از دستگاه هایی است که به وفور در تبلیغات آن از هوش مصنوعی یاری گرفته شده. در شرح ویژگی های این موبایل گفته می گردد دستگاه مذکور به قابلیت شارژ مبتنی بر هوش مصنوعی، AI Boost (نوعی ویژگی عملکردی)، AI Scene (تشخیص صحنه)، AI Ringtone (تنظیم اندازه صدای زنگ بر اساس نویز محیط) و AI Photo Learning (ویرایش های پیشنهادی) مجهز است.

شرکت های دیگری همانند اوپو، ویوو، شیائومی، ال جی و بعضی دیگر از شرکت ها هم بار ها از ویژگی هایی مانند قفل گشایی موبایل با هوش مصنوعی، عکاسی پرتره مبتنی بر هوش مصنوعی و بسیاری دیگر از قابلیت های نرم افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی در تبلیغات خود یاد نموده اند.

6- تقلب در ارائه نتایج آزمایش های مربوط به عملکرد دستگاه

بعضی تولیدنمایندگان موبایل برای به نمایش گذاشتن بعضی قابلیت های گوشی های خود به تقلب روی می آورند و رویکردی را در پیش می گیرند که نتایج بنچمارک ها اشتباه گردد تا اینطور به نظر برسد که دستگاهی با عملکرد فوق العاده را عرضه می نمایند. یکی از این موارد برای مثال به طول عمر باتری دستگاه مربوط می گردد که گاهی اوقات با تقلب، اطلاعات تبلیغاتی اشتباهی در اختیار کاربران قرار می گیرد.

برای مثال وان پلاس در گوشی های سری وان پلاس 9 از بعضی برنامه های بهینه سازی استفاده نموده بود که می توانستند روی عملکرد دستگاه تاثیرگذار باشند. بنچمارک استفاده از چنین اپ هایی را نوعی تقلب می داند و، چون در زمان تست دستگاه ها چنین برنامه هایی فعال بوده، گیک بنچ مدعی است نتایج تست ها قابل اتکا نیستند و نتایج را حذف کرد.

یکی دیگر از همین موارد، پرونده Batterygate اپل بود که درنهایت باعث شد 34 استان آمریکا از اپل به خاطر کند کردن عمدی آیفون ها، این شرکت را به پرداخت غرامت 113 میلیون دلاری علاوه بر جریمه 500 میلیون دلاری قبلی مجبور نمایند.

بسیاری از شرکت ها در شرایط فعلی هم هنوز در خصوص بعضی ویژگی های دستگاه های خود با کاربران رویکرد شفاف و روشنی را پیش نمی برند و از شگرد های تبلیغاتی برای پیشبرد اهداف خود سوءاستفاده می نمایند.

7- مانور تبلیغاتی روی تعهداتی که بخشی از وظیفه تولیدنمایندگان است

به غیر از گوگل، در حال حاضر سامسونگ جزو بهترین تولیدنمایندگانی است که نسبت به بقیه برندها، از آپدیت های اندروید برای دستگاه های خود پشتیبانی خوبی ارائه می دهد و در واقع کاربران پرچمداران عرضه شده از سال 2019 به بعد و گوشی های تاشو و حتی دو نسل آخر مدل های سری A سامسونگ از جمله گلکسی A51، گلکسی A71، گلکسی A90 به بعد می توانند به مدت چهار سال آپدیت امنیتی و سه سال بروزرسانی سیستم عامل را دریافت نمایند.

سامسونگ از این رویکرد برای تبلیغات دستگاه های خود استفاده می نماید و البته بعضی تولیدنمایندگان دیگر بازار هم چنین سیاستی را دنبال می نمایند. در این بین برند هایی مانند اوپو، ویوو و حتی وان پلاس از این زاویه نسبت به سامسونگ عقب ترند.

در خصوص اوپو، سری فایند X3 سه سال بروزرسانی سیستم عامل را دریافت می نماید، اما این موضوع در خصوص اوپو فایند X2 صادق نیست. در همین بین ویوو هم اعلام نموده که سری X70 سه سال آپدیت سیستم عامل را دریافت می نماید، اما سری X60 که اوایل امسال میلادی رونمایی شد، از این زاویه خوش شانس نبود.

وان پلاس هم که به سنت دیرین خود در زمینه آپدیت های نرم افزاری پیشتاز بوده، اخیرا اعلام نموده که سری وان پلاس 8 و بعد از آن، سه سال بروزرسانی سیستم عامل و چهار سال آپدیت امنیتی را دریافت می نمایند، اما این موضوع در خصوص سری نورد و سایر گوشی های ارزان قیمت این شرکت صدق نمی نماید.

در حالیکه تولیدنمایندگان چنین تعهداتی را در خصوص دریافت آپدیت سه ساله به پرچمداران خود محدود می نمایند و روی آن مانور تبلیغاتی می دهند، شاید چنین رویکردی تا حدی امری طبیعی باشد و نیازی به تبلیغات هم نداشته باشد.

منبع:دیجیاتو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 259

به "7 ترفند بازاریابی که تولیدنمایندگان موبایل دیگر نباید از آن ها استفاده نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 ترفند بازاریابی که تولیدنمایندگان موبایل دیگر نباید از آن ها استفاده نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید